Om Andetaget

 

Om andetaget är lugnt då är även sinnet lugnt.

  • I dagens stressande samhälle är behovet av reflektion och eftertanke stort. Vi behöver alla hitta lugnet för att orka med vardagen. Jag har länge varit intresserad av yoga och vad yoga gör för välbefinnandet. 
  • Yogalärarutbildning 200h på Axelsons gymnastiska institut. Hathayoga med inriktning mot mindfulness och ayurveda. 
  •  100 h utbildning med fokus på chakrabalansering under ledning av Mia Lövig, Atmayoga i Arvika. 
  • Yinyoga. Vila dig i form modul 1 med Magdalena Mecweld och Mats Nielsen.


Yoga är bra för både kropp och själ och har utövats i flera tusen år. I yogan får vi bl.a.bättre kroppskännedom, lugnare sinne, bättre djupandning och mer fokus på nuet men även smidigare och starkare kropp.Yogans rörelser kallas asanas och varieras med olika andningsövningar-pranayama. Andningen som är en viktig del i yogan sker både in och ut genom näsan under hela passet. Att andas på detta sätt utgör grunden i träningen. Vid inandning syresätts kroppen och vid djup utandning rensas kroppen från slaggprodukter och gifter samtidigt som musklerna slappnar av. Allt som har med prestationstänk att göra lämnar vi utanför.Att bli medveten om sin kropp, sina handlingar och vad man själv mår bra av, det är YOGA!Vad mår du bra av? Försök att hitta din inre väg och lyssna till vad ditt hjärta vill.